Biogass kan gi Longyearbyen grønn, sikker strøm — uten diesel
- Helene Abusdal
- 24. juni
- 2 min lesing
Longyearbyen står foran et avgjørende veivalg: Skal lokalsamfunnet satse på nytt dieselkraftverk – eller på et moderne gass- og biogassbasert anlegg som både kutter klimagassutslipp, reduserer naturinngrep og gir robust forsyningssikkerhet?

Hva som planlegges i dag
Store Norske Energi har søkt om å bygge et nytt dieselkraftverk som «ryggrad» i Longyearbyens energisystem. Parallelt skisseres omfattende utbygging av vind, sol, batterier og termisk lagring for å oppnå rundt 50 % fornybarandel – forutsatt at alle delprosjektene faktisk blir finansiert, bygget og fungerer feilfritt i arktiske forhold.
Biogass – velprøvd og tilgjengelig
Teknologisk modenhet: Gassturbin- og motorløsninger som bruker naturgass (LNG) og flytende biogass (LBG) er kommersielt tilgjengelige i dag, med høy virkningsgrad og lave lokale utslipp.
Produksjonsløft på vei: Stortinget har vedtatt å øke norsk biogassproduksjon med 1 TWh per år frem mot 2035, og EU har mål om 1000 TWh innen 2040.
Karbonintensitet (CI): EU setter diesel til 74 g CO₂/MJ. LBG kan leveres helt ned mot 0 g CO₂/MJ, og i enkelte tilfeller negativt, når råstoffet er husdyrgjødsel eller matavfall.
Forsyningssikkerhet
Både diesel og gass må fraktes med skip fra fastlandet til Svalbard. LNG/LBG kan transporteres i dobbeltveggede, trygge tanker, og det finnes allerede fartøyskapasitet og terminaler i Finnmark. Logistikk-kjeden er dermed på plass – og Avinor har allerede bestemt seg for å ta den i bruk til å drive Svalbard lufthavn. Barentshavet er også et enormt og tilgjengelig lager for LNG – som en naturlig reserveløsning for Svalbard-samfunnet.
Kostnadsutvikling og regelverk
EU ETS 2 innføres for transport og bygg fra 2027. Analysene som lå til grunn for norske forhandlinger viser at prisen på diesel innen 2030 kan øke med inntil 7 kr/liter. Biogass, som nullutslippsdrivstoff, vil ikke få tilsvarende avgiftssjokk, og differansen vil vokse over tid.
Naturinngrep
Et biogasskraftverk krever minimale arealer sammenlignet med solparker, vindparker og store batteriinstallasjoner, og sparer dermed sårbar arktisk natur for betydelige inngrep.

Vår anbefaling
Stans dieselprosjektet. Det strider mot nasjonale klimamål og gir ingen langsiktig fortrinn.
Ferdigstille konseptet for LBG/LNG-kraftverk med naturgass som startdrivstoff (og reserveløsning) og gradvis innblanding av biogass i takt med økt produksjon på fastlandet.
Prioriter tiltak som kutter utslipp raskt uten å påføre Svalbard unødvendige naturinngrep.
Longyearbyen har muligheten til å bli et internasjonalt utstillingsvindu for grønn, trygg og stabil arktisk energiforsyning – uten diesel. Energigass Norge står klare til å bidra med kompetanse på både logistikk, teknologi og markedsutvikling for biogass.