top of page

Biogass kan gi Longyearbyen grønn, sikker strøm — uten diesel

  • Forfatterens bilde: Helene Abusdal
    Helene Abusdal
  • 24. juni
  • 2 min lesing

Longyearbyen står foran et avgjørende veivalg: Skal lokalsamfunnet satse på nytt dieselkraftverk – eller på et moderne gass- og biogassbasert anlegg som både kutter klimagassutslipp, reduserer naturinngrep og gir robust forsyningssikkerhet?

AI-generert motiv som viser Longyearbyen, LNG-tanker, gasskraftverk, sol- og vindressurser og biogassanlegg i kombinasjon.
AI-generert motiv som viser Longyearbyen, LNG-tanker, gasskraftverk, sol- og vindressurser og biogassanlegg i kombinasjon.

Hva som planlegges i dag

Store Norske Energi har søkt om å bygge et nytt dieselkraftverk som «ryggrad» i Longyearbyens energisystem. Parallelt skisseres omfattende utbygging av vind, sol, batterier og termisk lagring for å oppnå rundt 50 % fornybarandel – forutsatt at alle delprosjektene faktisk blir finansiert, bygget og fungerer feilfritt i arktiske forhold.


Biogass – velprøvd og tilgjengelig

  • Teknologisk modenhet: Gassturbin- og motorløsninger som bruker naturgass (LNG) og flytende biogass (LBG) er kommersielt tilgjengelige i dag, med høy virkningsgrad og lave lokale utslipp.

  • Produksjonsløft på vei: Stortinget har vedtatt å øke norsk biogassproduksjon med 1 TWh per år frem mot 2035, og EU har mål om 1000 TWh innen 2040.

  • Karbonintensitet (CI): EU setter diesel til 74 g CO₂/MJ. LBG kan leveres helt ned mot 0 g CO₂/MJ, og i enkelte tilfeller negativt, når råstoffet er husdyrgjødsel eller matavfall.


Forsyningssikkerhet

Både diesel og gass må fraktes med skip fra fastlandet til Svalbard. LNG/LBG kan transporteres i dobbeltveggede, trygge tanker, og det finnes allerede fartøyskapasitet og terminaler i Finnmark. Logistikk-kjeden er dermed på plass – og Avinor har allerede bestemt seg for å ta den i bruk til å drive Svalbard lufthavn. Barentshavet er også et enormt og tilgjengelig lager for LNG – som en naturlig reserveløsning for Svalbard-samfunnet.


Kostnadsutvikling og regelverk

EU ETS 2 innføres for transport og bygg fra 2027. Analysene som lå til grunn for norske forhandlinger viser at prisen på diesel innen 2030 kan øke med inntil 7 kr/liter. Biogass, som nullutslippsdrivstoff, vil ikke få tilsvarende avgiftssjokk, og differansen vil vokse over tid.


Naturinngrep

Et biogasskraftverk krever minimale arealer sammenlignet med solparker, vindparker og store batteriinstallasjoner, og sparer dermed sårbar arktisk natur for betydelige inngrep.

Geir A. Mo i Energigass Norge mener myndighetene må stanse dieselkraftverk på Svalbard.
Geir A. Mo i Energigass Norge mener myndighetene må stanse dieselkraftverk på Svalbard.

Vår anbefaling

  1. Stans dieselprosjektet. Det strider mot nasjonale klimamål og gir ingen langsiktig fortrinn.

  2. Ferdigstille konseptet for LBG/LNG-kraftverk med naturgass som startdrivstoff (og reserveløsning) og gradvis innblanding av biogass i takt med økt produksjon på fastlandet.

  3. Prioriter tiltak som kutter utslipp raskt uten å påføre Svalbard unødvendige naturinngrep.

Longyearbyen har muligheten til å bli et internasjonalt utstillingsvindu for grønn, trygg og stabil arktisk energiforsyning – uten diesel. Energigass Norge står klare til å bidra med kompetanse på både logistikk, teknologi og markedsutvikling for biogass.

Energigass.no er organ og talerør for Energigass Norge (EGN). Dets formål er å markedsføre foreningens visjon og synspunkter. Ansvarlig redaktør er direktør Geir A. Mo.

EGN er ikke medlem i noen av pressens foreninger. Alt publisert materiale tilhører Energigass Norge og kan ikke gjengis uten kildehenvisning.

EGN-logo_negativ
  • LinkedIn

c/o Ecount Haugesund AS

Norevegen 7, 5542 KARMSUND

Org. nr 993 443 867

Tlf. 459 02 500

© 2025 by EGN.

Design by Druen Design

bottom of page