Statsbudsjett 2026: Ingen virkemidler for Stortingets biogassmål
- Helene Abusdal
- 16. okt.
- 5 min lesing
Oppdatert: 17. okt.
– Dette er rett og slett oppsiktsvekkende svakt. Stortinget vedtok før sommeren at Norge skal øke produksjonen av biogass med 1 TWh hvert år fram mot 2030, men i forslag til statsbudsjettet for 2026 er det ikke et eneste virkemiddel som følger opp dette, sier Geir A. Mo, direktør i Energigass Norge.

Statsbudsjettet for 2026 inneholder ingen nye grep som kan bidra til å utløse den planlagte biogassveksten. I stedet foreslår regjeringen kutt i flere ordninger som nettopp kunne bidratt til å løfte produksjonen – blant annet i Enova, miljøteknologiordningen og grønn industrifinansiering.
– Vi snakker om et politisk mål som krever mer enn en dobling av norsk biogassproduksjon allerede neste år. Det burde vært fulgt opp med konkrete virkemidler. I stedet kutter man i de ordningene som kunne fått hjulene til å gå rundt, sier Mo.
Ingen virkemidler – og ingen handling
Klima- og miljødepartementet viser flere ganger til Stortingets vedtak om økt biogassproduksjon, men omtaler det bare som «til behandling i departementet».
– Det er oppsiktsvekkende passivt. Når Stortinget har bestemt at produksjonen skal økes allerede fra neste år, holder det ikke å «ha det til behandling».
Departementet vet godt hva som skal til – de vil bare ikke gjøre det, sier Mo.
Han viser til at regjeringen i stedet peker på gamle Enova-tildelinger og beskriver markedet som «under utvikling» og «lønnsomt gitt dagens rammevilkår».
– Det er en virkelighetsbeskrivelse uten god nok rot i virkeligheten. Det har vært flere eksempler på biogassanlegg som står stille, reduserer driften eller vurderes solgt fordi økonomien ikke går opp med dagens rammevilkår. Romerike biogassanlegg er ett av dem – et anlegg som etter store investeringer nå vurderes solgt etter flere år med underskudd.
Regjeringens påstander om at markedet er bærekraftig viser seg altså å ikke være korrekte. Den bør oppdatere seg bedre på situasjonen og legge til rette for større lønnsomhet. Den beste måten å gjøre det på er å bidra med rammebetingelser som skaper et større marked – altså etterspørsel, sier Mo.
Det er dårlig klimapolitikk og en direkte trussel mot forsyningssikkerheten
Passivitet i biogasspolitikken – entusiasme for havvind
Regjeringen viser også til Stortingets vedtak om økt bruk av biogass i transportsektoren og bedre samordning mellom regelverk og forvaltning. Også dette omtales som «til behandling».
– Her kunne Klima- og miljødepartementet ha signalisert forenkling i reguleringsprosessene for biogassanlegg, likebehandling hos statsforvalterne og en storstilt innsats for å få opp produksjonen. Det ville kuttet utslipp, løst deler av avfallsproblemet og gitt industriell verdiskaping, sier Mo.– I stedet får vi taushet. Omtalen er omtrent fraværende – på linje med tiltakene.
Han peker på kontrasten til Energidepartementets budsjett, der havvind er nevnt 181 ganger.
– Nok en gang ser vi at myndighetene synes mer opptatt av å eksperimentere med tiltak som kanskje virker en eller annen gang i fremtiden – etter massive subsidier – i stedet for å satse på løsninger som faktisk kutter utslipp her og nå og det til en akseptabel kostnad, sier Mo.
RED II og ETS 2 – uten norsk plan
Verken Energidepartementet eller Klima- og miljødepartementet sier noe konkret om oppfølgingen av EUs fornybardirektiv (RED II) eller det nye kvotesystemet (ETS 2). Begge omtaler det bare som en del av EØS-samarbeidet, uten å forklare hvordan Norge skal sikre like rammer for sertifisering og handel.
– Dette er alvorlig. Norge har forpliktet seg til å følge regelverket, men uten et nasjonalt system for Proof of Sustainability risikerer vi at både norsk og importert biogass blir behandlet som fossil i avgiftssystemet, sier Mo.

Han minner om at Energigass Norge allerede påpekte dette i sitt høringssvar til Skatteetaten om særavgiftene tidligere i høst:
– Vi advarte mot konsekvensene dersom dette ikke følges opp. Uten norsk godkjenning av PoS-ordninger kan importert biogass bli skattebelagt som fossil, samtidig som norsk biogass mister verdi i EU. Det er dårlig klimapolitikk og en direkte trussel mot forsyningssikkerheten, sier Mo.
Økende CO₂-avgift – uten overgangsordninger
Samtidig som CO₂-avgiften trappes opp mot 2 400 kroner per tonn i 2030 og videre til 3 400 kroner i 2035, gis det ingen nye tiltak som hjelper transport- og industrisektoren til å ta i bruk biogass.
– Økte avgifter uten virkemidler er ikke klimapolitikk, det er symbolpolitikk. Biogass må behandles på linje med elektrisitet i avgifts- og støtteordningene. Så lenge det er klimavennlig energi, må staten stille med like vilkår, sier Mo.
Energigass Norges vurdering
Energigass Norge mener budsjettet viser vilje til utslippskutt, men mangler politikk for gjennomføring. Organisasjonen etterlyser en egen opptrappingsplan for biogass med forutsigbar støtte, enklere søknadsprosesser og avgiftsmessig likestilling med nullutslippsløsninger.
– Norge kan ikke kutte utslipp uten å bygge opp alternativene. Vi trenger en plan for fornybare gasser, ikke bare nye mål på papiret, avslutter Mo.



