Forsvaret velger diesel – men grønnere alternativer finnes
- Helene Abusdal
- for 14 minutter siden
- 1 min lesing

Forsvaret skal anskaffe en ny generasjon standardiserte fartøy som skal operere i minst 30 år fremover. Likevel anbefaler Grønt Skipsfartsprogram (GSP) utelukkende diesel som drivstoff. Det er et valg som både klimamessig og strategisk kan bli svært kostbart i årene som kommer.
I en kronikk i Aftenposten peker vår direktør, Geir A. Mo, på hvorfor dette er en tapt mulighet for grønn omstilling og fleksibel beredskap. Han argumenterer for at dual-fuel-løsninger med LNG og biogass gir Forsvaret det beste fra to verdener: klimavennlig drift i fredstid, og full operativ kapasitet med diesel i krise.
– Dette handler ikke bare om utslipp. Det handler også om økonomi, fleksibilitet og totalberedskap. Å velge utelukkende diesel i 2025 er som å låse seg til en foreldet løsning i tre tiår fremover, sier Mo.
Biogass er tilgjengelig – og voksende
Teknologien er moden, sikkerheten er ivaretatt, og Forsvaret har allerede erfaring med LNG-drift i Barentshavsklassen. Samtidig vokser produksjonen av biogass både i Norge og Europa. Stortinget har vedtatt at Norge skal øke sin produksjon med 1 TWh pr år frem mot 2035– EU sikter mot 1000 TWh innen 2040.
Å satse på dual-fuel vil ikke bare kutte utslipp – det vil også bidra til å bygge ut nødvendig infrastruktur for grønn skipsfart i Norge. Det styrker både den sivile og den militære delen av totalforsvaret.
Les hele kronikken i Aftenposten her: Forsvaret må velge grønt, ikke låse seg til diesel