Biogass må være hovedløsningen i klimakrav til offshorefartøy
- Helene Abusdal
- 5. okt.
- 2 min lesing
Miljødirektoratet har sendt på høring forslag til klimakrav for offshorefartøy. Energigass Norge støtter innføringen av krav, men understreker at de må utformes slik at vi oppnår raske og kostnadseffektive kutt.

Offshorefartøy står for om lag én million tonn CO₂-utslipp årlig, og regelverket som nå utformes vil få stor betydning for både rederier, leverandørindustri og drivstoffaktører. Energigass Norge er positive til forslaget, men peker på noen avgjørende faktorer for at kravene skal fungere etter hensikten.
– Biogass er den mest modne og kostnadseffektive løsningen. Den kan levere betydelige utslippskutt allerede i dag, og bør være det bærende virkemiddelet frem mot 2035, sier Geir A. Mo, direktør i Energigass Norge.
Fleksibilitet og massebalanse
Energigass Norge støtter at kravet legges på operatørnivå, med fleksibilitet gjennom treårsperioder og samarbeid mellom aktører. Dette gir nødvendig forutsigbarhet og reduserer risiko for uforholdsmessige kostnader.
Videre understrekes viktigheten av at massebalanseordninger må aksepteres. Dette er helt avgjørende for å sikre tilgang på biogass og et velfungerende marked, og er i tråd med EUs fornybardirektiv.

RFNBO og hydrogen – men i riktig tempo
Forslaget legger opp til dobbelttelling av RFNBO (e-drivstoff) og lavkarbon hydrogen frem til 2033. Energigass Norge støtter dette som et midlertidig insentiv for teknologiutvikling. Men organisasjonen advarer sterkt mot å innføre egne delkrav til RFNBO nå.
– Et slikt delkrav vil være prematurt, føre til unødvendig høye kostnader og svekke biogassens rolle i en kritisk overgangsfase, sier Mo.
Samtidig fremheves at e-LNG må defineres inn under RFNBO og gis samme insentiver som e-ammoniakk og e-metanol.
Samordning og virkemidler
Energigass Norge peker også på behovet for samordning med Enovas støtteordninger. Dersom klimakravene skal lykkes, må virkemidlene følge opp og inkludere støtte til både biogass og e-LNG, i tillegg til hydrogen og ammoniakk.
Konklusjon
Klimakravene for offshorefartøy kan bli et viktig bidrag til teknologiutvikling og utslippskutt. Men for at de skal fungere etter hensikten, må de bygge på prinsippet om størst mulig utslippskutt per krone, være realistiske i tempo – og ha biogass som hovedløsning frem mot 2035.
Les selve høringer her:
Les EGNs Høringssvar her:



