Forslag til avgiftsendringer kan lamme biogassimporten
- Helene Abusdal
- 5. okt.
- 2 min lesing
Energigass Norge ber Skattedirektoratet sikre at EU-regler respekteres

Regjeringen foreslår å fjerne hovedbestanddelsprinsippet i CO₂-avgiften og utvide veibruksavgiften til å omfatte fossilandelen i naturgass og LPG. Fossil energi skal dermed alltid avgiftslegges, mens bioandelen fritas.
Prinsippet er riktig – men måten forslaget er utformet på kan i praksis stoppe importen av biogass til Norge.
Biogass risikerer å behandles som fossil
I EU følger gassmarkedet fornybardirektivene RED II og RED III. Der benyttes massebalanse for å dokumentere at biogass og fossil gass kan blandes i samme infrastruktur, men likevel regnes riktig andel biogass ut igjen.
Norge har ennå ikke fullt ut innført RED II/III eller ETS II. Det gjør at særavgiftsforskriften – slik den nå er foreslått – krever fysisk analyse i stedet for massebalanse for gass. Importert biogass, selv med full EU-sertifisering (f.eks. ISCC), risikerer derfor å bli avgiftslagt som fossil LNG.
– Dette er et alvorlig avvik fra EU-reglene. Resultatet kan bli at norsk biogassproduksjon ikke klarer å dekke etterspørselen, og importen i praksis stopper opp, sier Geir A. Mo, direktør i Energigass Norge.
Konsekvenser for klima og forsyningssikkerhet
Dersom forslaget ikke justeres, vil det få store følger:
Drastisk reduksjon i tilgjengeligheten på biogass – etterspørselen i Norge er allerede langt større enn tilbudet fra norsk produksjon.
Konkurransevridning – importert biogass kan få høyere avgift enn biodrivstoff, selv med identisk bærekraftsdokumentasjon.
Stopper investeringer – uforutsigbarhet i avgiftsregimet vil bremse nye biogasskjøretøy og infrastruktur.
Svekkede klimamål – biogass er i dag det mest modne nullutslippsalternativet for tungtransport, industri og maritim sektor.
Også Miljødirektoratet støtter massebalanse
Miljødirektoratet har i andre sammenhenger allerede lagt til grunn massebalanse som prinsipp, blant annet i høringsnotatet om klimakrav for offshorefartøy. Her understrekes det at biogass kan dokumenteres for innkjøpt mengde – ikke for fysisk blanding i infrastrukturen.
Dette viser at massebalanse er en anerkjent og nødvendig metode også nasjonalt.
Energigass Norges anbefalinger
Foreningen ber Skattedirektoratet om å:
Godta RED II/III-sertifisert biogass basert på massebalanse som grunnlag for avgiftsfritak, på lik linje med annet biodrivstoff.
Sikre at fritaket gjelder både biometan (LBG/biogass) og bio-LPG.
Utsette endringen for biogass dersom dette ikke kan innføres umiddelbart.
– Vi støtter prinsippet om at all fossil energi skal avgiftslegges. Men det kan ikke skje på en måte som i praksis straffer biogass – løsningen som gir Norge raske og kostnadseffektive kutt i utslipp, sier Mo.
Les Energigass Norges høringssvar her:



