top of page

Forslag til avgiftsendringer kan lamme biogassimporten

  • Forfatterens bilde: Helene Abusdal
    Helene Abusdal
  • 5. okt.
  • 2 min lesing

Energigass Norge ber Skattedirektoratet sikre at EU-regler respekteres


ree

Regjeringen foreslår å fjerne hovedbestanddelsprinsippet i CO₂-avgiften og utvide veibruksavgiften til å omfatte fossilandelen i naturgass og LPG. Fossil energi skal dermed alltid avgiftslegges, mens bioandelen fritas.

Prinsippet er riktig – men måten forslaget er utformet på kan i praksis stoppe importen av biogass til Norge.


Biogass risikerer å behandles som fossil

I EU følger gassmarkedet fornybardirektivene RED II og RED III. Der benyttes massebalanse for å dokumentere at biogass og fossil gass kan blandes i samme infrastruktur, men likevel regnes riktig andel biogass ut igjen.

Norge har ennå ikke fullt ut innført RED II/III eller ETS II. Det gjør at særavgiftsforskriften – slik den nå er foreslått – krever fysisk analyse i stedet for massebalanse for gass. Importert biogass, selv med full EU-sertifisering (f.eks. ISCC), risikerer derfor å bli avgiftslagt som fossil LNG.


– Dette er et alvorlig avvik fra EU-reglene. Resultatet kan bli at norsk biogassproduksjon ikke klarer å dekke etterspørselen, og importen i praksis stopper opp, sier Geir A. Mo, direktør i Energigass Norge.


Konsekvenser for klima og forsyningssikkerhet

Dersom forslaget ikke justeres, vil det få store følger:

  • Drastisk reduksjon i tilgjengeligheten på biogass – etterspørselen i Norge er allerede langt større enn tilbudet fra norsk produksjon.

  • Konkurransevridning – importert biogass kan få høyere avgift enn biodrivstoff, selv med identisk bærekraftsdokumentasjon.

  • Stopper investeringer – uforutsigbarhet i avgiftsregimet vil bremse nye biogasskjøretøy og infrastruktur.

  • Svekkede klimamål – biogass er i dag det mest modne nullutslippsalternativet for tungtransport, industri og maritim sektor.


Også Miljødirektoratet støtter massebalanse

Miljødirektoratet har i andre sammenhenger allerede lagt til grunn massebalanse som prinsipp, blant annet i høringsnotatet om klimakrav for offshorefartøy. Her understrekes det at biogass kan dokumenteres for innkjøpt mengde – ikke for fysisk blanding i infrastrukturen.

Dette viser at massebalanse er en anerkjent og nødvendig metode også nasjonalt.


Energigass Norges anbefalinger

Foreningen ber Skattedirektoratet om å:

  • Godta RED II/III-sertifisert biogass basert på massebalanse som grunnlag for avgiftsfritak, på lik linje med annet biodrivstoff.

  • Sikre at fritaket gjelder både biometan (LBG/biogass) og bio-LPG.

  • Utsette endringen for biogass dersom dette ikke kan innføres umiddelbart.

– Vi støtter prinsippet om at all fossil energi skal avgiftslegges. Men det kan ikke skje på en måte som i praksis straffer biogass – løsningen som gir Norge raske og kostnadseffektive kutt i utslipp, sier Mo.



Les Energigass Norges høringssvar her:


Energigass.no er organ og talerør for Energigass Norge (EGN). Dets formål er å markedsføre foreningens visjon og synspunkter. Ansvarlig redaktør er direktør Geir A. Mo.

EGN er ikke medlem i noen av pressens foreninger. Alt publisert materiale tilhører Energigass Norge og kan ikke gjengis uten kildehenvisning.

EGN-logo_negativ
  • LinkedIn

Voldgata 8, 2000 Lillestrøm

Tlf. 459 02 500

Org. nr 993 443 867

© 2025 by EGN.

Design by Druen Design

bottom of page