Kritiske funn på kinesiske elbusser – biogass ville vært tryggere og grønnere
- Helene Abusdal
- 30. okt.
- 2 min lesing
Ruters test av kinesiskproduserte elbusser brukt i norsk kollektivtrafikk avslører alvorlige sårbarheter.

Bussene kan i praksis stanses eller påvirkes eksternt, og funnene reiser spørsmål om sikkerhet, beredskap og teknologisk avhengighet. Energigass Norge mener saken viser hvor galt det kan gå når symbolpolitikk trumfer fornuftige valg.
Et paradoksalt resultat
Flere medier, blant annet Aftenposten og iFinnmark, har denne uken omtalt testene som avdekket kritiske sikkerhetshull i kinesiske elbusser i norsk drift.I etterkant har Ruters direktør Bernt Reitan Jenssen uttalt at situasjonen «ikke var så ille som han hadde fryktet».
Det mest oppsiktsvekkende er at konklusjonen nå ser ut til å være at «det ikke var så ille som vi hadde fryktet».Hvis man virkelig trodde situasjonen kunne være enda verre, er det et enda større paradoks at man kjøpte bussene i utgangspunktet, sier Geir A. Mo, direktør i Energigass Norge.

Han mener saken illustrerer et gjentakende problem i norsk energi- og klimapolitikk. Vi ser gang på gang at symbolpolitikk trumfer teknologisk realisme.I stedet for å satse på trygge, velprøvde løsninger – som gassbusser fra anerkjente europeiske produsenter – velger man uprøvd teknologi med høy risiko og svak beredskap.
Et grønnere og tryggere alternativ
Energigass Norge har ved flere anledninger påpekt at biogassbusser ville vært et langt bedre valg – både for klima, økonomi og sikkerhet.
Biogass er lokalt produsert energi, basert på lokalt avfall.Det betyr arbeidsplasser i Norge, sirkulær ressursbruk og vesentlig lavere klimagassutslipp. Samtidig reduseres importavhengigheten av kritiske komponenter fra land utenfor Europa, sier Mo.
Ifølge analyser fra European Biogas Association og CICERO har biogass en karbonintensitet (CI-score) mellom 0 og –40 g CO₂-ekv/kWh, noe som betyr at den i praksis kan være karbonnegativ – den fjerner utslipp.Til sammenligning ligger norsk strøm på rundt 20 g CO₂-ekv/kWh.
Med andre ord: Biogass gir større klimanytte enn strøm, samtidig som teknologien er moden, driftssikker og allerede i bruk i store deler av Europa.Det er dette vi burde satset på – ikke importerte elbusser med usikker drift og potensielt alvorlige sikkerhetshull, sier Mo.
Beredskap må inn i klimapolitikken
Saken aktualiserer et større problem: mangel på beredskapsperspektiv i norsk klimapolitikk.Når kritisk infrastruktur som kollektivtransport kan fjernstyres fra produsenter i andre verdensdeler, svekkes både sikkerheten og tilliten.
Når kritisk infrastruktur som kollektivtransport kan fjernstyres fra Kina, må noen våkne.Vi må ha kontroll over vår egen energiforsyning – ikke outsource den til leverandører med uklare bindinger og svak sikkerhet, sier Mo.
Han mener hendelsen bør føre til en bredere gjennomgang av teknologivalg i offentlig transport.Det må være mulig å kombinere klimapolitikk med fornuft, trygghet og økonomi.Biogass er et av de områdene hvor alle disse hensynene faktisk møtes, avslutter Mo.
Bakgrunn: Saken om elbussene er omtalt i flere medier denne uken, deriblant Aftenposten og iFinnmark. Testene avdekket at enkelte kinesiskproduserte elbusser i norsk kollektivtrafikk har sårbarheter som kan påvirke drift og sikkerhet.



