NorSea og Molgas gjenåpner LNG-anlegg i Kristiansund – legger til rette for bio-LNG og utslippskutt i offshoresektoren
- Helene Abusdal
- for 3 døgn siden
- 2 min lesing

NorSea Logistics og EGN-medlem Molgas Group markerer nå gjenåpningen av LNG-tankanlegget på Vestbase i Kristiansund. Anlegget skal bidra til reduserte utslipp i offshoresektoren – og legge grunnlaget for rask innfasing av bio-LNG. (biogass)
– Det er en glede å meddele at den moderne LNG-infrastrukturen nå er klar til bruk. Dette gjør det mulig for oss å tilby en effektiv og miljøvennlig energiløsning, samtidig som vi legger til rette for en gradvis innfasing av bio-LNG, sier Gunnar Helmen, Director Marine i Molgas Group.
Eksisterende infrastruktur – ny kraft i det grønne skiftet
Ved å ta i bruk eksisterende LNG-anlegg reduseres både kostnader og tid knyttet til utslippskutt. Infrastruktur for LNG kan benyttes direkte også til bio-LNG, som gir ytterligere reduksjon i utslipp av CO₂, NOₓ, SOₓ og partikler.
Flere offshorefartøy har allerede dual-fuel-teknologi, og med bio-LNG kan de oppnå betydelige klimakutt uten teknologiske endringer. Dette gjør drivstoffet til et umiddelbart og realistisk alternativ i det grønne skiftet til havs.
Lokal satsing med nasjonal betydning
Mens Molgas Group står for leie og leveranse, vil NorSea Logistics håndtere den daglige driften av anlegget på Vestbase. NorSea legger vekt på å tilby basekunder løsninger som støtter omstillingen til lavutslippssamfunnet.
– Gjenåpningen av anlegget vil ha stor betydning for maritime kunder i regionen. LNG og bio-LNG er den raskeste veien til utslippskutt i maritim petroleumslogistikk, sier Svein Silseth, VP HSSEQ & Operations i NorSea Logistics.
Tankanlegget på Vestbase blir dermed ikke bare en lokal investering, men et viktig steg i retning av et mer bærekraftig offshoremarked nasjonalt.
Bio-LNG (Biogass) får økende oppmerksomhet
Miljødirektoratet har nylig foreslått strengere krav til klimagassintensitet i petroleumssektoren, og peker på bio-LNG som en umiddelbar løsning – nettopp fordi både produkt og infrastruktur allerede finnes i Norge.
