top of page

Statens vegvesen vil nekte biogasslastebiler i kollektivfelt: Energigass Norge ber statsråden gripe inn

  • Forfatterens bilde: Helene Abusdal
    Helene Abusdal
  • for 4 døgn siden
  • 2 min lesing

Oppdatert: for 2 døgn siden

Statens vegvesen har foreslått at kun elektriske vare- og lastebiler skal få tilgang til kollektivfelt. Biogasskjøretøy holdes utenfor – til tross for at Stortinget i Klimamelding 2035 har vedtatt at biogass skal likebehandles med nullutslippsløsninger. Energigass Norge ber samferdselsministeren rydde opp.

Samferdsesminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Fredrik Naumann/Felix Features
Samferdsesminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Fredrik Naumann/Felix Features

Politisk og faglig uholdbart

Dette er både politisk og faglig uholdbart. Stortingets føringer er krystallklare: biogass skal sidestilles med nullutslippsteknologi i transportpolitikken. Vi forventer at statsråden nå griper inn, sier Geir A. Mo, direktør i Energigass Norge.


I Stortingets behandling av Klimameldingen (Innst. 520 S, 2024–2025) ble det slått fast at offentlige anskaffelser av transporttjenester skal stille krav om nullutslipp eller biogass. Flertallet har også vedtatt overgang fra LNG til nullutslipp eller biogass i nye kontrakter, samt å øke norsk produksjon med minst 1 TWh biogass årlig.


Begrunnelsen holder ikke vann

Vegvesenet viser til at det ikke er mulig å identifisere hvilke lastebiler som kjører på biogass. Dette er feil.

  • Norge har egne GA-kjennemerker for gassdrevne kjøretøy, nettopp for å synliggjøre energibæreren.

  • Kontrollmyndighetene kan i tillegg enkelt sjekke drivstofftype i Kjøretøyregisteret.


Det er riktignok en teoretisk mulighet for at lastebilen går på naturgass, men den er så liten at løsningen med GA-kjennemerker akspeteres i bomstasjoner. Da er det tøv at dette problematiseres i kollektivfeltene. Det fremstår også som oppkonstruert at Statens Vegvesen argumenterer med andre utslipp fra en biogasslastebil. Skal en gjøre det bør en jo også problematisere hva strømmen på el-kjøretøyene er laget av  -eller strømmen som er brukt for å produsere hydrogen. Som kjent er ikke strøm verken 100 % fornybar eller 100 % ren. Det avhenger av hvor i prosessen en foretar vurderingen.


Håndheving er etter EGNs vurdering derfor fullt mulig – på samme måte som med elbiler (E-serie) og hydrogenkjøretøy (HY).


Strider mot omstillingsbehovet

Kollektivfelt-tilgang er et lavkost, effektivt virkemiddel som gir umiddelbar nytte for transportører.

  • I tungtransporten finnes det fortsatt mange steder der strømnettet og ladeinfrastrukturen ikke er på plass.

  • Biogass er en moden og tilgjengelig løsning som kutter utslipp her og nå.

– Å skyve biogass ut av kollektivfeltene er å skru klimapolitikken baklengs. Biogass og el er ikke konkurrenter – de er nødvendige supplementer til hverandre, sier Mo.


Vår oppfordring til statsråden

Energigass Norge ber samferdselsministeren:

  1. Instruere Statens vegvesen til å følge Stortingets vedtatte linje om likebehandling av biogass og el i kollektivfelt.

  2. Sikre at regelverk og håndhevingsrutiner gjenspeiler faktiske muligheter for kontroll – ved bruk av GA-kjennemerker og registeroppslag.


– Norge trenger flere løsninger for å kutte utslipp i tungtransporten – ikke færre. Det er på tide å gi biogass den plassen Stortinget har bestemt at den skal ha, avslutter Mo.

 


Energigass.no er organ og talerør for Energigass Norge (EGN). Dets formål er å markedsføre foreningens visjon og synspunkter. Ansvarlig redaktør er direktør Geir A. Mo.

EGN er ikke medlem i noen av pressens foreninger. Alt publisert materiale tilhører Energigass Norge og kan ikke gjengis uten kildehenvisning.

EGN-logo_negativ
  • LinkedIn

c/o Ecount Haugesund AS

Norevegen 7, 5542 KARMSUND

Org. nr 993 443 867

Tlf. 459 02 500

© 2025 by EGN.

Design by Druen Design

bottom of page