Vegdirektøren: Biogass skal ikke ekskluderes i Vegvesenets anskaffelser
- Helene Abusdal
- for 7 døgn siden
- 3 min lesing
Statens vegvesen bekrefter nå at biogass ikke skal ekskluderes i etatens kontrakter og anskaffelser, og at praksis blir rettet der dette likevel har skjedd.

Avklaringen kom fra vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, etter oppfølging fra Energigass Norge i etterkant av møtet som etter initiativ fra EGN fant sted i slutten av november. Her deltok også representanter fra Grønt Landtransportprogram og Gunnar Knutsen AS.
– Vi skal ikke ekskludere biogass i våre anskaffelser og kontrakter
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er usedvanlig tydelig; «Vi skal ikke ekskludere biogass i våre anskaffelser og kontrakter. Vi retter opp» sier hun til Energigass.no
Møtet i november handlet om bruk av biogass på flere områder, for det første pekte vi på behovet for en enhetlig praksis i tunnelprosjekter og byggeplasser. Flere prosjekter har vist til eksplosjonsfare og til bestemmelser utformet for eldre motorteknologi, med resultat at biogassbiler har blitt avvist på tross av moderne løsninger og dokumentert sikker drift. Årsaken her er en gammel forskrift til arbeidsmiljøloven som vi mener bør sees på med ny og oppdatert kunnskap. For det andre viste vi hvordan konkurransegrunnlag og poengmodeller i enkelte anbud i praksis favoriserer én teknologi, samtidig som biogass holdes utenfor selv når løsningen er faglig like god eller bedre. For det tredje etterlyste vi konsistens mellom overordnede mål og operativ praksis. Et konkret eksempel var RV 52, der biogass ble ekskludert i konkurransegrunnlaget paradoksalt nok samtidig som Vegvesenet sammen med partnere åpnet ny ladeinfrastruktur på Gol og løftet målet om at tungtransporten skal gå på nullutslipp eller biogass innen 2030. Sett fra vår side fremstår dette som ulogisk. EGN mener Statens Vegvesen må gå foran i å omfavne alle teknologier som kutter utslipp nå, og ikke ensidig fremsnakke teknologier som ikke finnes tilgjengelig i markedet på lang tid.

«Når SVV i sine anskaffelser snakker om elektrisitet eller hydrogen på lastebiler er dette noe merkelig, all den tid det knapt finnes en hydrogenlastebil tilgjengelig i markedet», sier EGNs direktør Geir A. Mo.
EGN, GLP og GK AS redegjorde også kort for hva biogass er og hvorfor løsningen er relevant i anlegg og tungtransport. Biogass er en fornybar gass produsert gjennom nedbrytning av organisk materiale. Energien kan brukes i eksisterende motorplattformer, med rask innfasing uten store endringer i drift og logistikk. Stortinget har bedt regjeringen legge til rette for en årlig økning i produksjonen på minst én terawattime, fordi dette gir raske utslippskutt, styrker beredskap og frigjør elektrisk kraft der nettet er presset. Med norsk råstofftilgang og etablerte verdikjeder kan biogass levere både regional og nasjonal effekt. For å få dette til må også offentlige instanser etterspørre biogass i markedet.
For å underbygge klimaeffekten la vi fram nøkkeltall for karbonintensitet (CI). EU måler CI i gram CO₂-ekvivalenter per megajoule. Til sammenlikning ligger norsk vannkraft i størrelsesorden rundt fire gram CO₂-ekvivalenter per megajoule, og grønt hydrogen rundt sju gram. Typisk norsk biogass fra dagens anlegg ligger under ni gram, og de beste løsningenes nettoeffekt kan bli svært lav og til og med negativ, når man tar hensyn til redusert metanutslipp fra avfallskildene. Poenget vårt var at biogass i tungtransport gir dokumenterbare utslippskutt her og nå, og at dette må reflekteres i anskaffelser på linje med andre såkalte nullutslippsløsninger.
Energigass Norge er svært fornøyd med at vegdirektøren er både tydelig og rask i oppfølgingen. Avklaringen innebærer at biogass skal vurderes reelt og likt der det er hensiktsmessig, at konkurransegrunnlag innrettes teknologinøytralt, og at utdatert praktisering ryddes opp i. EGN har selvfølgelig stilt seg til rådighet for å bidra videre i arbeidet med veiledning for tunnelprosjekter, utforming av krav og poengmodeller i anbud, og praktisk likestilling av nullutslipp og biogass i tråd med Stortingets føringer.
«Biogass er en moden løsning som lar oss kutte utslipp raskt og samtidig sikre driftsevne i krevende oppdrag. Derfor betyr det mye at Statens vegvesen nå presiserer kursen», avslutter Geir A. Mo og takker Ingrid Dahl Hovland for en klar beskjed og ser frem til at budskapet slår inn i kommende konkurranser og pågående prosesser.
