Hybridfartøyet ”Le Commandant Charcot” ble nylig levert fra VARDs skipsverft i Ålesund til det franske rederiet Ponant. Ekspedisjons- og cruiseskipet drives med LNG og batterier, og er bygget med isklasse for fart i polare strøk.
EGN starter serie om bruk av LNG som drivstoff på skip
Det er DNVs Alternative Fuels Insight som melder om de nye tallene for bestilling av LNG-drevne skip verden over. Hittil i år er det bestilt 149 nye LNG-drevne skip, og bare i juli ble det bestilt 21 nye skip. Med denne bestillingstakten regner en med å komme opp i 250 nye bestillinger i 2021. De nye skipene fordeler seg på alle typer; containerskip, tankere, cruiseskip, lasteskip og fiskebåter.
Containerskip
Containerrederiet ZIM chartret i juni ti nye containerskip fra Seaspan, med LNG som drivstoff. Skipene skal ha plass til 7 000 tjue fots store containere (betegnes TEU – Twenty-foot equivalent unit container, internasjonalt standardmål for containere) og settes i trafikk i 2023 og 2024. Og tidligere i år inngikk ZIM og Seaspan en avtale om bestilling av ti nye containerskip med kapasitet på 15 000 TEU.
Også noen av verdens største containerskip som kan ta 24 500 tjuefots containere bruker LNG som drivstoff.
Polar fart
Et annet eksempel på nye skip som bygges med LNG-drift er cruise- og ekspedisjonsskipet ”Le Commandant Charcot” som nylig ble levert fra VARD sitt verft i Ålesund til det franske rederiet Ponant. Skipet har hybriddrift med batteri og LNG, og er bygget med isklasse for fart i polare områder.
I de oppdaterte tallene for bestilling av LNG-skip er ikke mindre fartøy tatt med. Dermed er ikke de 50 fartøyene som er bestilt til bruk på Pearl River i Guangdong- provinsen i Kina regnet inn.
Oppfyller krav
Grunnen til at interessen for LNG er økende er nye krav til reduserte utslipp fra skipsfarten, og at bruk av LNG er en etablert teknologi som også åpner for overgang til nye drivstoff som biogass og ammoniakk. LNG er naturgass som er nedkjølt til gassen går over i flytende form. Ved flytendegjøring tar gassen – enkelt sagt – mye mindre plass enn i gassform eller om den lagres under trykk.
Ved bruk av LNG som drivstoff har skipet ikke utslipp av svovel og partikler, utslippene av NOx (nitrogenoksider) reduseres med 80 – 95 prosent og CO2-utslippet reduseres med 20 – 25 prosent. Bruk av LNG kan kombineres med batteridrift og landstrøm, som redusere utslippene av CO2 ytterligere.
I flere artikler fremover vil Energigass Norge vise hva som skjer innen skipsfarten og bruk av LNG som drivstoff.