Havgående fiskefartøy av typen «Libas», står ikke tilbake for noe skip når det gjelder teknisk utrustning og evne til å håndtere alle forhold. Det kan en lese av omtalen i Skipsrevyen. Skipet er hele 86 meter langt, er bygget i Tyrkia, og med en prislapp på 350 millioner kroner.
Oppfyller klimamålene
Skipet er designet av selskapet Salt Ship Design på Stord, og utrustet med både en 500 kilowatt stor batteripakke og gassmotor fra MAN. Motoren er såkalt dual fuel, som betyr at den kan bruke både gass og olje. Gassen som brukes er metan, enten i form av naturgass eller biogass. «Libas» er allerede utstyrt for å kjøre på biogass, og reduserer da utslippene med femti prosent i forhold til konvensjonell drift, og det lenge før dette målet skal innfris i 2030.
Skipet har også andre tekniske utrustninger som sparer energi, blant annet er det installert en strømproduserende stabilisatortank som produserer elektrisitet av bølgene som oppstår i tanken. Det skal være første gang et skip av denne typen er utstyrt med et slikt stabilisatoranlegg. Enova har bidratt med 7 millioner i støtte til miljøvennlig teknologi om bord.
Innovative
Liegruppen på Sotra har lange tradisjoner for å være innovative. Selskapet kan vise til røtter tilbake til 1800-tallet, og var tidlig ute med både nye båttyper og fiskemetoder. I dag eier selskapet fiskefartøyene «Ligrunn» og «Libas», og er også engasjert innen eiendomsdrift, teknologiutvikling og turisme. Liegruppen som består av 24 selskap, omsatte for 470 millioner kroner i 2020 og fikk et overskudd på vel 100 millioner.
Miljøpris
At Liegruppen er innovative, blir også satt pris på av andre. På verdens miljødag 5. juni ble selskapet tildelt Vestland Venstre sin innovasjonspris. Begrunnelsen for prisen er selskapets totale virksomhet, men spesielt anskaffelsen av fartøyet «Libas».
Flere skip kommer
Men flere LNG-drevne fiskefartøy er på vei. Reder Sigurd Teige i Fosnavåg bygger fartøyet «Sunny Lady» i Tyrkia, også etter design av Salt Ship design på Stord. Og fiskebåtreder Egil Sørheim på Meløy i Nordland venter på at «Selvåg Senior» skal settes i drift i 2023. Skipet er designet av Skipsteknisk i Ålesund, med teknologisk støtte fra Sintef i Trondheim.