Bilde: Grønt LandtransportprogramEnergigass Norge er blitt med i Grønt Landtransportprogram (GLP) som er etablert som er et offentlig privat samarbeid mellom myndigheter og en rekke foreninger og organisasjoner. Foreningene er medlemmer i programmet, mens bedrifter kan bli partnere i prosjekter og piloter.
Målet med GLP er å etablere tiltak og aktiviteter som gjør at utslippene av klimagasser fra landtransporten halveres innen 2030.
EGN vil særlig jobbe med bruk av biogass som drivstoff i tungtrafikken og utbygging av fyllestasjoner for biogass.
Les mer om programmet her
Energigass Norge er blitt med i Grønt Landtransportprogram (GLP) som er etablert som er et offentlig privat samarbeid mellom myndigheter og en rekke foreninger og organisasjoner. Foreningene er medlemmer i programmet, mens bedrifter kan bli partnere i prosjekter og piloter.
Målet med GLP er å etablere tiltak og aktiviteter som gjør at utslippene av klimagasser fra landtransporten halveres innen 2030.
EGN vil særlig jobbe med bruk av biogass som drivstoff i tungtrafikken og utbygging av fyllestasjoner for biogass.
Det har tatt sin tid, men nå skjer det endelig! Fra 1. september innføres det nulltakst for tunge kjøretøy (takstgruppe 2) med biogass som drivstoff i bomringene i Oslo-området.
«Libas», eid av Liegruppen med hovedkontor på Sotra utenfor Bergen, er verdens første fiskefartøy som drives med gass- og batteri. Det innovative fartøyet har allerede fått Vestland Venstre sin miljøpris. Og nå kommer flere skip etter.
blir satt i ordre verden over. Totalt er det nå 213 i drift og 350 LNG-skip under bestilling. I en serie nettartikler setter Energigass Norge fokus på det som skjer innen bruk av LNG (Liquefied Natural Gas) som drivstoff på skip.
Tall fra SSB viser en total nedgang på 3,6 prosent i 2020 fra året før. Dette i all hovedsak forklares av korona-restriksjoner og varmt vær. Det totale gassforbruket gikk ned hele 8,8 prosent sammenlignet med 2019.
Det er stor aktivitet innen biogass i Norge. Nye produksjonsanlegg planlegges, eksisterende anlegg som Biokraft i Trøndelag og Den Magiske Fabrikken i Tønsberg utvider, og norsk biogassteknologi eksporte
Bilde: Grønt LandtransportprogramEnergigass Norge er blitt med i Grønt Landtransportprogram (GLP) som er etablert som er et offentlig privat samarbeid mellom myndigheter og en rekke foreninger og organisasjoner. Foreningene er medlemmer i programmet, mens bedrifter kan bli partnere i prosjekter og piloter.
Målet med GLP er å etablere tiltak og aktiviteter som gjør at utslippene av klimagasser fra landtransporten halveres innen 2030.
EGN vil særlig jobbe med bruk av biogass som drivstoff i tungtrafikken og utbygging av fyllestasjoner for biogass.
Les mer om programmet her
Skipsfarten skal omstilles, og nye klimakrav er under oppseiling. EU vil ha rederne til å kjøpe kvoter for utslipp av CO2. Den internasjonale maritime organisasjonen IMO vil innføre nye tekniske krav. Rederne leter etter løsninger.
Det teoretiske mulighetsrommet for biogass i Norge er like mye energi som produseres i fire Fosen-vindkraftverk eller nærmerere 35 Alta-kraftverk. Det viser ny rapport.
Energigass Norge mener at grunnrenteskatten må brukes til å fremme klima- og miljøtiltak og sirkulærøkonomi i en av landets største vekstnæringer. Økt fokus på oppsamling…